Egyedüli írás, a hangul

Sziasztok!
Többen tudhatjátok, hogy a “nagy ciprusi kiutazásom” előtt (olyan ez, mint valami vízválasztó :)), bizony a koreai kultúra határozta meg az életemet, így roppant mód igazságtalan lenne, ha egy bekezdést sem írnék róluk a blogomban, hiszen kétszer is volt szerencsém kint járni, nézni, és tapasztalni. Így mostantól több figyelmet szentelek majd az országnak és a kultúrájának, és ahogy most is teszem, az ünnepeinek.

Szóval 2012-ben találkoztam először ezzel a különleges írásmóddal, de ekkor még szó sem volt nyelvtanulásról, mindössze szerettem volna megérteni a kriksz-krakszok logikáját, és leírni a kedvenc előadóim nevét, a könnyebb és hitelesebb találatok elérése céljából Youtubeon. 🙂 Tényleg csak első ránézésre tűnik bonyolultnak, valójában egy logikus és jól szerkesztett, tudatos ábécé a 15. századból. Talán emiatt is tartják nagy becsben a koreai emberek, és a koreai állam is, hiszen a hangulnak külön ünnep napot tartanak fent, ami éppenséggel október 9-ére esik. Nem is találhattam volna jobb bevezetést a koreai történeteimbe, mint a hangul napját, hiszen az írás az alapja a kultúránknak.
Nem rég olvastam egy fantasztikus könyvet az emberiség történetéről, amit ajánlok mindenkinek, hiszen nem csak a gimis tudást eleveníti fel, hanem elgondolkodtat és elveti az új gondolatcsírákat is. Yuval Noah Harari: Az emberiség rövid története
Itt olvastam róla, hogy a legrégebbi írásos emlékünk, bizony nem más, mint egy gazdasági leltár. Talán szó volt róla történelem órán, csak már elfelejtődött, talán sosem érintettük a témát, de mindenesetre elgondolkodtató, hogy írásunk is a közigazgatásnak köszönhetően kelt életre, és maradt meg az utókor számára.
Ugyanígy hiába önállósult a koreai nyelv már évszázadokkal korábban, nem volt saját írásjegyük, míg Nagy Szedzsong király meg nem alkotta, ezáltal erősítve a nemzeti szinten az összetartozást, de társadalmi feszültségeket keltve.
Szóval az 1400-as évek közepén járunk, ahol a műveltség, csak úgy, mint Európában az előkelőségek kiváltsága volt. Ezen változtatott Szedzsong, mikor megalkotta a logikus, a hangok helyét és képzését is jelölő betűket, mely így akár egy délután alatt elsajátítható, ezzel kincset adva a közemberek, a nép kezébe. S mi történt ezután?


(Hasonló forradalom zajlott Európában ekkor tájt, mikor Gutenberg a könyv nyomtatással lényegesen csökkentette a könyvek elkészítési és előállítási költségét ezzel közelebb hozva az emberekhez a könyveket, de leginkább a Bibliát. )


Bár Szedzsong hivatalossá tette a hangult, a konfucianizmus és a kínai kultúra befolyása miatt egészen 1945-ig nem nagyon használták, mert alul értékeltnek gondolták az előkelőségek, akik továbbra is a handzsával, azaz a koreai nyelvre adaptált kínai írásjegyeket használták, féltve a pozíciójukat és a befolyásukat.
Így a hangul a történelem során többször is a kritika, és az ellenállás eszköze lett a társadalom számára, hiszen eleinte az írók és nők használták előszeretettel, majd évtizedekkel később kritikák a királyt személyét is elérték, akkor mélyrepülésbe kezdett a népszerűsége, ami végül betiltásban tetőzött.
Csak a 17. században jelent meg újra, s ekkor jelentek meg hangullal írt regények is, és innen már szépen ívelt a hangul pályája felfelé, amely a 20. században érte el tetőfokát, mikor a japán megszállás alatt a japán lett a hivatalos nyelv. Mondanom sem kell, hogy mit vált ki egy tiltás az önérzetes nemzetből. Gondoljunk csak az oroszok magyarországi tartózkodására. A japán rendelkezések ellenére a koreaiak a nacionalizmus jegyében mindent megtettek a hangul népszerűsítéséért, úgy az oktatásban, mint az irodalomban, ennek köszönhetően sosem merült feledésbe, és ma már saját napja van ennek a nagyszerű rendszernek.

Praktikus írásmód, mely fentről lefelé is esztétikus.
www.fb.com/xirtaphotographics


Magát az írásjegyeket nem nehéz megtanulni, azonban a koreai nyelv koránt sem egyszerű, és sajnos már az én kezdetleges tudásom is feledésbe merült. Nem úgy a koreai emlékeim! Szóval maradjatok velem, és kövessetek a további történetekért.
Az európai közösségi média 90%-ában jelen vagyok, így nem lehet senkinek kifogása, hogy épp miért nem követ. 😀
De a tisztán látás végett és az egyszerűség kedvéért itt hagyok, pár linket, a többi rajtatok múlik, hogy mutatjátok ki a tetszéseteket, kritikátokat, és meglátásaitokat.
Az Instagramon megtalálhatjátok a napi történeteimet, és a legfrissebb eseményeket: Kattints ide: www.instagram.com/utazoszaurusz
A Facebookon pedig megtaláljátok a videóim, linkeket, és a hosszabb gondolatokat, melyeknek nem szántam önálló blogbejegyzést. Szükségem lenne még pár kedvelésre az oldalon, még év vége előtt, hogy teljesítsem a kitűzött célt, kérlek, segítsd a munkám ebben. Neked nem telik plusz munkába, ellenben hasznos információkhoz juthatsz. Szóval várom a kedvelésed itt: www.fb.com/utidino
De ha csak olvasgatnátok, akkor kövessétek a blogom, és ne maradjatok le az új bejegyzésekről! 🙂
A következő bejegyzésben a kimchi körül fog járni a gondolatom, megfűszerezve a koreai kimchi készítő versennyel, melybe véletlen botlottunk utolsó napunkon, mikor Szöulban portyáztunk, az utolsó kötelező látnivalókat kipipálva.

Ha felkeltette az érdeklődésedet ez a különleges karakter rendszer, akkor a wikipédián magyarul is olvashatsz róla, ahogy én is tettem, kiegészítve az évek alatt összeszedett tudásmorzsáim.

Szöuli emlékek

Közzétéve: Xirta

Sziasztok! Tudtátok, hogy a blogom látogatóinak a fele igazából rám kíváncsi, és nem is az élményeimre? Így elég nehéz ide valami érdekeset írni, mindenesetre, üdvözöllek! De, ami a legfontosabb sose távozz angolosan! Hagyj nekem pár sort kommentben, hiszen én is kíváncsi vagyok ám rátok! :) Budapest belvárosában nőttem fel, míg meg nem talált egy kósza e-mail, és neki nem indultam a nagyvilágnak. Éltem itt is ott is, de szülővárosom csak egy van: Budapest. :) Mindössze 20 éves voltam, mikor először stoppoltam, azóta több ezer kilométer van mögöttem. Koreában kétszer is vendégszerepeltem, pedig táncos nem vagyok. Eddig roppant szerencsés voltam, ezeket pedig papírra is vetem, hogy megoszthassam veletek. Ha bármi kérdésed van a bloggal témájával kapcsolatban, vagy csak beszélgetnél, nyugodtan keress meg, írj e-mailt! Szép napot~

One thought on “Egyedüli írás, a hangul

Hozzászólás